Decoration

فرش دستبافت و ویژگی های آن

فرش دستبافت چیست ؟

فرش دستباف یکی از زیباترین هنرهای ایرانی محسوب می‌شود که تقریباً یک سوم فرش‌ های دستی دنیا را تأمین می‌کند و اصالت و زیبایی این فرش‌ ها در سراسر دنیا زبانزد است و محبوبیت زیادی دارد. فرش‌های  دستباف انواع متفاوتی دارند. معمولاً نوع نخ مورد استفاده برای بافت این فرش‌ ها در کنار ابعاد و اندازه آن‌ها، از مهم ترین عوامل تمایز فرش‌ های دستباف هستند. به طور معمول هر چقدر ابعاد فرش بزرگ تر باشد، طرح و نقشه آن ریزتر بوده و فرش دارای جزئیات بیشتری باشد، آن فرش قیمت و ارزش بالاتری دارد.

 

مراحل تولید فرش دستباف

مزایا فرش دستباف

از مهمترین مزایا فرش دستباف می توان به طبیعی بودن جنس الیاف استفاده شده در آن اشاره کرد. 4 نوع ماده اولیه؛ پشم، کتان، ابریشم و کرک مهمترین این موارد می باشند.در حالی که در فرش های ماشینی شما از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، اکرولیکاکرولیک ، ابریشم مصنوعی، نوعی نایلون و… استفاده می کنید که می تواند حساسیت های مختلفی مانند مشکلات تنفسی می شود و برای همین امر می باشد که کارشناسان سلامت توصیه شدید می کنند که ترجیحاً در اتاق کودکان از فرش های دستباف استفاده شود.

از مزایا فرش دستباف دقیقاً می توان به این موضوع اشاره کرد که به خاطر هنری بودن و کار دست بودن آن، با گذشت زمان نه تنها ارزش خود را از دست نمی دهد، بلکه اگر آن را سالم نگهداری کنید هر چقدر فرش شما قدمت بیشتری پیدا کند از ارزش و قیمت بیشتری برخوردار می شود.


یکی از ویژگی های اصلی قالی های اصل این است که تمام رنگ های استفاده شده در آن طبیعی باشد و شما می توانید این موضوع را به راحتی متوجه شده و تنها با کشیدن یک پارچ سفید مرطوب و رنگ ندادن آن متوجه شوید.

 

معایب فرش دستبافت

فرش دستبافت، یکی از قالی‌های محبوب در ایران است. این قالی‌ها با نخ‌های طبیعی و به صورت دستی بافته می‌شوند. برخی از معایب فرش دستباف عبارتند از:

  1. قیمت بالا: قیمت فرش دستباف بیشتر از فرش ماشینی است.
  2. وزن سنگین: فرش دستباف به دلیل استفاده از نخ‌های طبیعی، وزن بیشتری نسبت به فرش ماشینی دارد.
  3. نیاز به مراقبت بیشتر: فرش دستباف به دلیل استفاده از نخ‌های طبیعی، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
  4. مشکل در طراحی و نقشه: در فرش دستباف، اشتباهات و خطاهایی در بافت ممکن است وجود داشته باشد.
  5. مشکل در چله کشی: چله کشی فرش دستباف، نسبت به فرش ماشینی، دشوارتر است.

به هر حال، فرش دستباف، به دلیل زیبایی و ارزش هنری‌اش، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. برای انتخاب بهترین نوع فرش، بهتر است مزایا و معایب هر نوع را با هم مقایسه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *